Elon Musk háborúban áll a svéd munkások egy csoportjával. A Tesla, a milliárdos elektromos autókat gyártó cége országszerte sztrájkhullámmal néz szembe. A fellépés október végén kezdődött, amikor az IF Metall szakszervezet bejelentette a svédországi munkabeszüntetést. Azóta számos más szakszervezet – köztük a szomszédos országokban, például Dániában, Norvégiában és Finnországban – csatlakozott a szolidaritás jegyében.
A svéd munkások az országban megszokott módon kollektív szerződés megkötésére akarják kényszeríteni a Teslát. „Az alkulefedettség rendkívül magas Svédországban ” – mondta Lars Calmfors, a Stockholmi Egyetem nemzetközi közgazdaságtan professzora. „Ha az egész gazdaságot nézzük, az összes munkavállaló körülbelül 85 százalékára kollektív szerződés vonatkozik.” Svédországban nincs törvényi minimálbér . A méltányos fizetés biztosítása érdekében az ország ehelyett kollektív szerződésekre támaszkodik.
viszonya szakszervezeteinek és vállalatainak Az ország is viszonylag harmonikus. „Minden skandináv országban erős hagyománya van a szakszervezetek és a munkaadók közötti együttműködésnek. De Svédországban ez az együttműködési kultúra különösen erős” – mondta Calmfors.
Az amerikai vállalatoknak meg kell felelniük a svéd szabályoknak
A Tesla helyzete nem egyedi eset. „A nemzetközi vállalatok gyakran rendelkeznek saját kompenzációs és nyugdíjrendszerrel, amely ellentétes a mi svéd rendszereinkkel” – mondja Calmfors. Az amerikai Toys R Us cég hasonló munkaügyi vitával szembesült, amikor az 1990-es években megtagadta, hogy a munkavállalók kollektív szerződést kössenek. A játékgyártó cég három hónapos sztrájk után megállapodott a svéd kiskereskedelmi szakszervezettel, és lényegében megadta magát.
Az összehangolt sztrájkok már most fejtörést okoznak a Tesla svédországi műveleteinek. A svéd posta sikeresen leállította az új rendszámok kiszállítását az elektromos autókhoz , míg a dán dokkmunkások megtagadták a Tesla járművek kipakolását. Elon Musk még nyilvánosan is szidalmazta a munkásokat, „őrültségnek” nevezve a sztrájkot.
A Teslának sok vesztenivalója van
A svéd Tesla sztrájk viszonylag kicsi. Az elektromos autókat gyártó cégnek nincs gyára az országban, és csak mintegy 120 embert foglalkoztat svédországi szervizeiben. A piac nem különösebben fontos a Teslának , de a svéd sztrájkok engedése többe kerülhet a cégnek a hírnév károsodása miatt. „A Teslának sehol nincs kollektív szerződése – legalábbis nem önkéntes” – magyarázza Calmfors. „Ha Svédországban kollektív szerződést kötnének, az megmutatná más országok alkalmazottainak, hogy ez a piros vonal nem abszolút.
„Nem a svédországi kollektív szerződés következményeitől tartanak, hanem attól, hogy ez ösztönzőleg hathat más országok szakszervezeteire.” Calmfors szerint azonban a Teslának van egy félelmetes ellenfele az északi országokban. “A szakszervezetek tartanak attól, hogy ez hosszú távon mit válthat ki” – mondta. „Ha bebizonyosodik, hogy Svédországban a nagyvállalatok kollektív szerződés nélkül is dolgozhatnak, valószínűleg attól tartanak, hogy ez az erős társadalmi norma idővel meggyengül.”
A sztrájkoló dolgozókat részben a szakszervezetek finanszírozzák, ami további ösztönzést jelent a sztrájkhoz – mondja a közgazdász. „Nagy ügy a Tesla és a svéd szakszervezetek számára is – mondta –, de azt hiszem, a legvalószínűbb eredmény az, hogy a Tesla veszít.” A Business Insider megkereste a Teslát, hogy kommentálja a sztrájkokat, de a cikk megjelenéséig nem kapott választ.
Olvassa el az eredeti cikket a Business Insideren