Mi lenne Skoda-val a Fabia nélkül? 1999-ben a kisautó a cseh márka fordulópontját jelentette, felváltotta a Felicia-t, és immár negyedik generációjában a VW-csoport leányvállalatának megingathatatlan támaszává fejlődött. A rendkívül népszerű kombi változat a 2021-es modellváltoztatáskor lemaradt, és ezt sokan még ma is bánják. De a kis cseh sokat nyert.
A Skoda Fábia megnőtt
A Skoda Fabia 4,11 méteres hosszával először lépte át a négy méteres határt. A csomagtartó pedig 330 liter helyett 380-at nyel azóta. Ez nem tudja pótolni a kombi veszteségét, de nagyon közel áll a kompakt szegmenshez. 2022-ben a Skoda egy új csúcsmotorral jelentkezik, egy olyan erőforrással amely testvérmodellekben is elérhető VW Polo-ban és a Seat Ibiza -ban. A dízel teljes kivonása után az 1,5 literes TSI 150 LE (110 kW) teljesítménnyel pótolta. Ehhez legalább 24 890 eurót kell fizetni. Külső jegyekben a légbeömlő nyílások elöl szembetűnőek, a karosszéria pedig általában tetszetős éles vonalaival.
Belső tér
Belül még szembetűnőbb a megújulás. A pilótafülke kiemeli a vízszintes, tiszta, sima felületeket, amelyek optikai nyugalmat és mégis izgalmas pillanatokat biztosítanak. A 9,2 hüvelykes képernyő feljebb került, amely megkönnyíti a kezelést az érintőképernyő funkció használatával. A légkondicionálás és az infotainment rendszer továbbra is vezérelhető a többfunkciós kormányon. Ez sokkal jobban sikerült, mint a Volkswagen pontatlan és néha nehézkes digitális működésénél. Elől a hely tágasnak mondható, a két irányban állítható kormánynak köszönhetően a vezető gyorsan megtalálja a kényelmes pozíciót, a sportülések kellő oldaltartást biztosítanak kanyarokban és kényelmesek hosszabb utakon is. Hátul viszont a helytér elég szűk, térd, láb nem nagyon fér be, még akkor sem, ha az ülés középállásban. A rakodófelületen az elválasztó lehajtása után, a szállítási mennyiség valóban lenyűgöző. A csomagtartó széle 68 centiméterrel az út felett van, így még a nehéz ládákat is viszonylag könnyedén be lehet rakni. A teherbírás rendben van, 475 kilogramm.
Motorok – Műszaki megoldások
Az 1.5 TSI rendkívül gyors az úton, menetteljesítménye lenyűgöző. nem veszít jó iránystabilitásából nagy sebességi tartományban sem. A motor erőteljesen szól, de nem tolakodóan, különösen szereti a fürge sprinteket, a duplakuplungos megoldásnak köszönehtően mindez játszi könnyedséggel kezelhető. Az erős Fabia minden helyzetben mozgékonyan irányítható. A gép elindításakor egy szempillantásnyi időre van szükség ahhoz, hogy a tapadást megteremtse. Éppen ezért a sofőr szereti egy kicsit túlnyomni a pedált induláskor, még akkor is, ha már többször vezette, és kiismerte a Fabiát. Ennek eredményeként a Fabia úgy gyorsul, mintha ágyúból lőtték volna ki, és az utasok bólogató feje nem csak jóváhagyást jelez, majd kavicsok pedig koppannak a panelezett alvázon, ha egy földúton történik az erőteljes gyorsítás. A üzemanyag-fogyasztás tekintetében meglepetésben volt részünk a gyárilag előírt átlagosan 5,4 liter elegendő volt az utunk során.
Fogyasztás és vezetési élmény
A Skodának van egy furcsasága a tankolás terén. A tartályba alapkivitelben 40 liter fért be, ha plusz 50 eurót fizet, akkor 50 litert is tölthet. Ez az irányelv nagyobb valószínűséggel fordul elő haszongépjárműveknél, ahol hatótávolság problémát jelent, amely emlékeztet elektromos autóira , ahol a nagyobb akkumulátor is drágább. A Fabia kezelhetősége példaértékű, a kormány közvetlenül érzékelteti velünk az utat, soha nem marad bizonytalan az első kerekek tapadását illetően. A vidéki utakon gyorsan mozgó kanyarokban a menetdinamikát a kerékcsúszást korlátozó elektronikus differenciálzár , amely a 360 euróba kerülő „Dynamic” felszereltségi csomagban található. A fékek könnyedén megbirkóznak az átlagon felüli menetteljesítménnyel, csak a felfüggesztéssel nem idegenkedtünk volna a nagyobb kényelemtől.
Extrák
A Skoda továbbra is a VW-csoport legolcsóbb márkája. Ez látható panelek a belső kialakításában, a felszerelési lista egyedi árai viszonylag alacsonyak. A legdrágább tételek a kéttónusú metálfényezés 950 euró, az üzleti csomag (navigációval) 990 euróért és a 17 colos alufelnik 900 euróért. Az, hogy tesztautónk végül közel 7000 euróval drágább alapfelszereltségénél , a rengeteg feláras extrának köszönhető, mint például a 180 euróért elektromosan állítható külső tükrök. Ez máshol nem alapfelszerelés? Bárhogy is legyen, az erős Fabia szórakoztató, mindennapi használatra abszolút alkalmas, és felveti a kérdést, hogy valóban kell-e több egy autóból.