Dacia Spring: Kompromisse sind eingepreist
A Dacia Spring új generációja tetszetős. © Dacia

Az új Dacia Spring kevesebb, mint 17 000 euróba kerül. Ez ártörővé teszi az elektromos járművek között. De mit kínál ezért a pénzért a Renault leányvállalata? Teszteltük.

A szlogenje Dacia szinte mindenki tudja. Státuszszimbólum mindazok számára, akiknek nincs szükségük rá. Ez sok német autóvásárlót ütött meg, a romániai purista modellek gyorsan bekerültek a mindennapi autók életébe és a Renault anyavállalat mérlegébe. Németországban van A Dacia régóta Renault meghaladta az eladási adatokat.

Három éve Kínából érkezett az első E-Dacia, a „tavasz”, amelyet a Dongfeng cég épített. A kedvezményes elektromos autót azóta több mint 30 000 alkalommal adták el Németországban, többségében magánszemélyeknek. Tehát itt az ideje egy új kiadásnak.

A Spring dizájnja a Dusterre épül

A teljesen új dizájn a sikeres SUV-ra épül Dacia Duster és jól mutat a hosszú lábú, 3,70 méter rövid kisautón is. Ez a javasolt hűtőrácsra vonatkozik, amelyet a nappali menetjelző lámpák kereteznek. Az alatta lévő LED-es fényszórók ötszögletű házban vannak.

Rusztikus megjelenést biztosít a műanyag oldalburkolat is, amely mindkét oldalajtó alsó negyedében és a kerékjáratok környékén található. A pufók hátulját vizuálisan szélesre feszíti egy panel, amelynek végére a hátsó lámpák vannak felszerelve. Összességében az új megjelenés mottója „többnek tűnik, mint lenni”. A leendő felhasználóknak azonban tetszenie kell, elvégre legalább a megjelenést tekintve a városi terepjárók világában járnak.

Ismert technológia használatban

A Dacia rugó belsejében 7 hüvelykes színes kijelző található: ez ad információt a sebességről vagy a hatótávról. Fotó: Dacia

A technológia nagyrészt megmaradt. A korábbiakhoz hasonlóan egy viszonylag kis, 27 kWh-s akkumulátor szolgáltatja az energiát. Az Expression 65 (18 900 eurótól) és az Extreme (19 900 eurótól) csúcsmodellekben 65 lóerős villanymotort hajt az alapmodellben (16 900 eurótól) 44 lóerős. Ideális körülmények között a rövid elektromos jármű körülbelül 200 kilométert tud megtenni. A jelenlegi szabvány szerint a Spring átlagosan 13,2 kWh-t fogyaszt 100 kilométeren.

Semmi gond – mondja Dacia. „A jelenlegi tavaszi vásárlók túlnyomó többsége naponta átlagosan 37 kilométert tesz meg, és otthon tölt a falbox segítségével.” Itt derül ki a kínai román másik gyengéje, hogy váltóáramú csapon csak 3,7 kW-ot tud használni.

A töltés lehetne gyorsabb

Pusztán matematikai értelemben több mint nyolc órába telik, amíg egy lemerült akkumulátorral rendelkező jumpert újra működésbe hozzuk. Az alapmodellben nincs gyorstöltő állomás. Csak a 65 LE-s modellek dokkolhatnak nyilvános egyenáramú oszlopra, maximum 30 kW-os teljesítménnyel. Ehhez azonban további 600 eurót kell fizetni. Egy jó ötlet: A csúcsmodellnél az akkumulátorban tárolt elektromosság egy elektromos eszköz, például grill vagy zenei rendszer működtetésére is használható mozgás közben.

Belépés után néhány változás észrevehető. Az „Extreme” névre keresztelt csúcsmodell végre kapott néhány olyan kiegészítést, amely ma gyakorlatilag minden elektromos autóban megtalálható. Mint egy központi 10 hüvelykes monitor, amely valós idejű adatokat szolgáltat, vagy összekapcsolható az Apple Carplay vagy Android Auto rendszerével. A július óta érvényben lévő uniós szabályok betartása érdekében olyan asszisztens rendszerek találhatók a fedélzeten, mint a KRESZ-felismerés, az álmosságra figyelmeztető, a sávtartó- és sebességasszisztens, az adatrögzítés (fekete doboz), vagy a gyalogosészleléssel járó vészfékezés támogatása.

Kicsit unalmas belső

Újdonság az immár állítható magasságú kormány, amely mögött egy 7 hüvelykes színes kijelző ad információt a sebességről vagy a hatótávról. Fehér szegélyű házban kapott helyet, és néhány más fehér műanyag alkatrészhez hasonlóan egy kicsit élénkebb barátságot kölcsönöz az egyébként meglehetősen sivár fekete belső térnek. A gombok és kapcsolók működése gyorsan megtanulható. Az indításhoz a gyújtáskapcsolókat a belső égésű motor típusának megfelelően kell elfordítani, a halk éneklés a Dacia család elektromos autójának van fenntartva.

A 65 LE-től persze nem lehet csodát várni. Mivel az új tavasz 1000 kiló alatt marad, ezért előnyben részesített felhasználási területe az úszás a mindennapi forgalom mellett. A meglehetősen csekély nyomaték (113 Nm) ehhez könnyen elég. A középállásban kissé túl lágy, kevés visszacsatolású kormányzás városi forgalomban is szembetűnő. Ez csak később válik problémássá az országutakon, különösen a Bordeaux melletti tesztközpont körüli számos körforgalomban. Ugyanez vonatkozik az aszfaltozott sebességfékekre is a városi utcákban. Itt a rugó csekély szűréssel jelenti az utasok hátának lökéseket. De: Tekintettel ennek az elektromos járműnek a csábító árára, a kompromisszumkészség alapfelszereltség. Ami természetesen a még szerény tartományra is vonatkozik.

Korlátozott hely a hátsó ülésen

A backbenchereknek is meg kell élniük a korlátozásokat. A rövid városi SUV-ban elkerülhetetlen az állandó térdérintkezés az első ülések háttámlájával, ha normál magasságú felnőttek ülnek elöl. A fej feletti világos tér viszont minden helyen teljesen elegendő.

308 és 1004 liter között fér be a csomagtérbe (lehajtott hátsó üléstámlával). A berakodásnál azonban óvatosság javasolt, mivel csak körülbelül 300 kilogramm rakomány vihető fel a fedélzetre. Ez elviselhető, mert ekkora autóknak ritkán kell teljes családokat szállítani nyaralni. Hiszen a volt VW Beetle vagy Trabbi tulajdonosok erre nem panaszkodtak.

Türelem szükséges előzéskor

Az új Dacia Spring technológiája az elődjétől ismert. Fotó: Dacia

Ebből a szempontból a Dacia sprintképességének hiányára sem lehet panasz. Persze a mai elrontott perspektívából nézve 13,7 másodperc, sőt 19 másodperc 100 km/h-ra való sprint (alapmodellnél) nem alkalmas arra, hogy megdobogassa a sportolók szívét. A 125 km/h egy lehetséges csúcson automatikusan alkalmazkodik az e-mobilitás korához.

A rugó nem lesz fék. Ha pedig országúton szeretne előzni egy hosszú, nyerges vontatós kamiont, az ilyen manővereket különös gonddal és jó kilátással kell megterveznie.

Az árral kapcsolatos korlátozások ellenére még mindig jó, hogy létezik a Tavasz. Talán sikerül a mai kétkedőket megismertetni az elektromos autókkal. Mert ha egyszer egy ilyen ugrás gördül, az a lehetőségeihez mérten igazán szórakoztató lehet. (SP-X)

A cikk eredeti nyelven itt érhető el: https://autogazette.de/fahrberichte/dacia/spring/dacia-spring-kompromisse-sind-eingepreist-989424301.html