tesztek
Hyundai Veloster Turbo teszt
2013. május 30. | Lénárt Attila

A küls?vel eddig sem volt gond. A Hyundai Veloster már akkor felt?nést keltett, amikor show-autóként el?ször leleplezték, és már a gyengécske szívómotoros változat is kisebb turistacsoportokat vonzott egy-egy tankolás alkalmával. De a turbó változat végre azzal a tartalommal töltötte fel az egyedi formát, amire vártunk.
hirdetés
Plusz 46 lóer? – ennyivel er?sebb a Veloster turbóváltozata a sima szívómotoros kivitelnél. Ekkora teljesítmény éppen elég ahhoz, hogy fürgén mozgasson egy városi kisautót. Nem csoda, hogy az ennyivel er?sebb háromajtós kupé már minden kritikus számára meggy?z?. Mert hát hiába a leny?göz?en dögös küls?, a meghökkent?, ugyanakkor praktikus háromajtós kialakítás, a 140 lóer?s alapváltozat majdnem tíz másodperces sprintadata 100 km/órára igencsak átlagos – és ezt még a látványos formavilág sem volt képes ellensúlyozni. A 186 lóer?s feltölt?s változat azonban már igazi sportkocsivá avatja a Velostert.

|
Látványos kupéformát rajzolt a Hyundai
|
Újdonságok
De vajon miben tér még el az er?sebb változat az alapmodellt?l? Nem túlságosan sok mindenben, de éppen elegend? apróságon módosítottak a tervez?k. Nagyobbak lettek például az els? féktárcsák – igaz, csak 7 százalékkal, de ez a különbség már éppen elegend? volt ahhoz, hogy a Veloster turbóváltozata az egyik legjobb fékezési adatokkal büszkélkedhessen összehasonlító teszteken is. Ráadásul a féker? is sokkal precízebben adagolható – ahogyan az egy igazi izomautó esetében el is várható. A kormánym? is módosult egy picit: 13,8:1-est épített be a gyártó, és módosították a bekötési pontokat is. A különbség megint csak nem túl nagy, mégis érezhet?en gyorsabban és precízebben irányítható lett az autó. A kényelem szerelmeseinek rossz hír, hogy a turbóváltozathoz nem rendelhet? a duplakuplungos automatizált váltó, csak hagyományos automata – a gyártó szerint azért, mert a szerkezet „nem lett volna ideális” a brutális nyomaték kezelésére. Ugyanakkor a hatsebességes manuális egység kell?en rövid úton és gyorsan, pontosan kapcsolható. Az autó igazi m?szaki újdonsága természetesen a duplacsigás turbófeltölt?. A Hyundai azért választotta ezt a megoldást, mert szerinte így nagyobb er? áll rendelkezésre már alacsony fordulatszám-tartománynál is, hiszen a sz?kebb kialakítású leveg?áramlási járatban nagyobb sebességgel áramlik a leveg?.

|
Meghatározó a hatalmas h?t?maszk
|
Dizájn
Kívülr?l a Veloster Turbo orra és fara sokkal agresszívebb, mint az alapmodellé, és alsó kötényei azt sugallják, hogy a tervez?k a karosszériaelemek kialakításakor nem csak felt?n? megjelenést akartak kölcsönözni az autónak, hanem tudatosan igyekezték velük növelni a tapadást. A hatalmas, széles és magas h?t?maszk nem újdonság, az Aston Martin dizájnjának volt meghatározó eleme, aztán a Peugeot és a Ford is hasonlót kezdett használni – de a Velsoternek is nagyon jól áll. A hátsó kialakítás kulcseleme a duplacsöves, hatalmas, középre helyezett kipufogó-végz?dés, ami kihangsúlyozza a kocsi sportos jellegét.
Persze, az utastérben is sok minden emlékezteti arra a vezet?t és az utasokat, hogy ízig-vérig sportos kocsiban ülnek: például a lyuggatott alumínium pedálszett, vagy az ülések támlájába hímzett Turbo felirat és a hangsúlyos start/stop gomb. Ugyanakkor a Veloster egyik legnagyobb meglepetése a viszonylag kényelmes, tágas bels? tere. Igaz, csak négy ülés áll rendelkezésünkre, viszont még a hátul utazók számára is elfogadható méret? lábtér áll rendelkezésre, míg elöl minden szempontból kifejezetten tágas a helykínálat. Az üléspozíció jól variálható, a kormányoszlop meglehet?sen közelre húzható – ami azért lényeges, mert így még a magasabb termet? sof?rök is megtalálhatják a számukra ideális pozíciót. Ugyanakkor az ül?lap lehetne még egy kicsit mélyebben az igazán sportos érzet kedvéért. (Például egy 1-es BMW-ben jó 2-3 centiméterrel közelebb ülhetünk a padlóhoz, mint a Veloster Turbóban.) A csomagtartó mérete pedig nagyobb a kategória átlagánál, ráadásul könnyen is pakolható.
A különleges háromajtós kidolgozás pedig els?re talán meghökkent?nek t?nik, valójában azonban nagyon is praktikus, hiszen jelent?sen megkönnyíti a hátsó üléssor megközelítését. A barátaink kényelme ugyan talán nem a legfontosabb szempont, amikor autót választunk, de az már aligha mindegy, hogy gyermekeink milyen könnyedén szállhatnak ki/be hátra, vagy mennyire egyszer? egy gyerekülés használata hátul. A Veloster úgy kínálja az ötajtós kompaktok ergonómiáját, hogy közben kupénak t?nik a vezet?oldaláról (tehát onnan, ahol csak egy oldalsó ajtó van).

|
A másik oldalon két ajtó van
|
Min?ség, kidolgozás
Nagyon jó úton jár a Hyundai, ami a termékei min?ségét illeti. A Veloster (akárcsak az i40 vagy az i30) a kategória átlaga fölé pozícionálható. A felhasznált anyagok nem a legpazarabbak ugyan, amelyekkel az utóbbi id?ben találkoztunk, de semmi kifogásolnivalót sem találhatunk bennük. Az összeszerelés min?sége pedig szintén jó – még nem annyira, mint amilyen a japán autóké volt azok fénykorában, de már legalább olyan színvonalú, mint az átlagos tömegautó-gyártók termékeié. Semmi, de semmi szégyellnivalója sincs már senkinek abban, ha Hyundaijal jár.

|
Az üléspozíció lehetne kissé alacsonyabb
|
Dinamika
Nagyon meglep?, hogy jó néhány szakoldal kissé lehúzta az autót, mert a tesztel? kollégák nem találták kell?en fürgének. Igaz, hogy a 8 másodperc fölötti százas sprint tisztán a számok alapján nem t?nik éppenséggel különösen kiemelked? eredménynek, de tegyük fel a kérdést: ugyan ki az, aki rendszeresen gyorsul álló helyzetb?l százas tempóra? Az életszer? helyzetekben igenis nagyon lendületesen lehet közlekedni az autóval. 80 km/órás tempó fölött kövér gázadásra azonnal felélénkül a motor, és akár 200 km/óráig brutálisan húz. A turbólyuk ugyan kissé nagyobb, mint a legtöbb, visszafogott teljesítmény?, fogyasztásra optimalizált mai felölt?s motor esetében, ez azonban egyáltalán nem hátrány, hiszen így lórúgásszer?en jön meg hirtelen az er?. Vagyis kedves olvasók, bárki bármit is írt máshol err?l az autóról, mi csak azt tudjuk írni róla, hogy a Veloster Turbo az egyik legkeményebb sportautó, amit az elmúlt 10-15 évben alkalmunk volt vezetni. Ennek fényében a tíz liter körüli városi tesztfogyasztás sem éppen drámai.

|
Err?l az oldalról könnyebb beszállni hátra
|
Összegzés
Összességében tekintve a Veloster Turbo igazi sportos autó, amely remekül gyorsul, nagyszer?en vezethet?, és egészen jó min?ség? is. Ráadásul praktikusabb, mint a legtöbb vetélytársa, hiszen egyedi négyajtós kialakításának köszönhet?en legalább az egyik oldalról könny? a ki- és beszállás hátra is. Olcsónak éppenséggel nem neveznénk, de mindent figyelembe véve jó vételnek számít a piacon.
M?szaki adatok: Volvo V40 Cross Country D2
Motor: négyhengeres, turbós benzines
Henger?rtartalom: 1591 cm3
Teljesítmény: 186 LE 5500/min
Nyomaték: 265 Nm 1500-4500/min
Hajtás: els?kerékhajtás
Sebességváltó: hatfokozatú manuális
Hossz/szél./mag.: 4250/1805/1399 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Nyomtáv: 1557/1570 mm
Saját/össztömeg: 1255/1750 kg
Csomagtartó: 320/1015 l
Üzemanyagtartály: 50 l
Gumiabroncs: 215/40 R18
Végsebesség: 214 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8,4 s
Gyári fogyasztás város 9,3 l/100 km, országút 5,5 l/100 km, átlag 6,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 157 g/km
Tesztfogyasztás: (város) 9,8 l/100 km
Garancia 5 év, km-korlát nélkül
Alapár: 7 999 000 Ft
A tesztelt modell ára: 8 51 000 Ft
TETSZETT
dögös, sportos küls?, ergonomikus vezet?i munkatér, remek kezelhet?ség, kiváló menettulajdonságo
NEM TETSZETT
sz?k helykínálat hátul, kis csomagtér, rázós, kemény futóm?
Hozzászólások
Szóljon hozzá!
Még nincs hozzászólás
magazin
2013-08-24 | Sose vegyünk használt taxit! – tartja az alapigazság, hiszen azokban sok a kilométer, és f?leg városban használták ?ket. De mi a helyzet az egykori rend?rautókkal? Az ember azt hinné, azok is a kerülend?k, hiszen szolgálati idejük alatt ütötték-vágták ?ket. Vizsgáljuk meg, milyen állapotban van egy volt rend?rautó! tovább...
|
|
hirdetés
|
magazin
Galéria
Kapcsolódó hírek
Ajánló
 |
2014-01-16 | Ismét a klasszikus bukókerettel készül a Porsche 911 új generációjának Targa kivitele, a retró küls? azonban modern technikát rejt. tovább...
|
 |
2014-01-08 | Csomagterének méretével a ?koda Octaviával is felveszi a versenyt a Peugeot 308 kombi-változatának új generációja. tovább...
|
 |
2014-01-08 | Németországban már rendelhet? a Golf egyter? karosszériaváltozata, amely Golf Plus helyett Golf Sportsvan néven készül, és négyféle motor közül lehet választani hozzá. tovább...
|
katalógus
Autók a katalógusban
További autók a katalógusban
használtautó
Kapcsolódó hirdetések
|
1493 cm3, Dízel, 2005
799 000 Ft
|
|
1468 cm3, Benzin, 1993/12
210 000 Ft
|
|
1493 cm3, Dízel, 2003
730 000 Ft
|
További hirdetések
hirdetés
|