Autóválasztó

hírek

Hogyan tovább, Saab?

2010. június 02.  |  Lénárt Attila, fotó: Földi D. Attila
Hogyan tovább, Saab?
Új kezekbe került az utóbbi id?ben sok vihart megélt Saab. A svéd márka jöv?jér?l és kilátásairól Andrew Presttel, a forgalmazó Polar Mobil ügyvezet? igazgatójával beszélgettünk - méghozzá magyarul, hiszen az üzletember folyékonyan, akcentus nélkül beszéli a nyelvünket.

hirdetés

- Nemrégiben új tulajdonoshoz került a Saab: az exkluzív sportkocsikat gyártó holland Spyker vette meg. Vagyis egy olyan cég, amely még sosem gyártott évi 100 autónál többet. Most pedig legalább 100 ezret tervez. Els? ránézésre úgy t?nik: a kishal megette a nagyobbat, nem?
- Tényleg csak els? ránézésre t?nhet így. A Spyker kis cég ugyan, de a tulajdonosai remek banki kapcsolatokkal rendelkeznek, hatalmas t?két tudnak mozgósítani, ha arra van szükség. A svéd kormány ráadásul kezességet vállalt az ügyletért - márpedig Stockholmban nem szívesen játszanának szerencsejátékot az adófizet?k pénzével. Az egész ügyletet megvizsgálta és auditálta a KPMG könyvvizsgáló cég, illetve az Európai Beruházási Bank is, amikor félmilliárd eurós kölcsönt adott hozzá. Ennyien biztosan nem számolták el magukat, amikor az ügylet f?bb számait ellen?rizték.
- Mit?l ilyen kecsegtet? a márka helyzete, ha a GM-nél nem volt az?
- Ne felejtsük el: ma a Saab talán az egyetlen autógyártó, amelynek nincs adóssága. Ez tényleg nagy szó manapság. Ráadásul az átszervezések után kijelenthetjük, hogy évi 100 ezer autó gyártása már biztos nullszaldót eredményez. Márpedig még a régi modellpaletta autóiból is legalább ennyi készült. Most pedig egy bevetésre kész, új termékstruktúrával rendelkezünk, ami biztosan nagyobb keresletet fog eredményezni, mint korábban.
- De ha így van, akkor miért nem m?ködött a házasság a GM-mel?
- Azért, mert csak egyenl? felek között képzelhet? el mindkét fél számára kölcsönösen gyümölcsöz? kapcsolat. A GM és a Saab frigye kicsit olyan volt, mintha egy elefánt és egy egér feküdt volna a közös ágyon. A GM kötelékében, annyi probléma között sosem jutott elég figyelem a Saabra. De félreértés ne essék: nagyon sok mindent köszönhetünk a GM-nek. Például a gyártási min?ségellen?rzési folyamat magasabb fokú gyakorlatát. Vagy azt, hogy a trollhättani üzemünk ma az egyik legkorszer?bb és legjobban kihasznált autógyár egész Európában.
- Voltak ennek a házasságnak más el?nyei is: a technológiák szabad áramlása a felek között, a fejlesztési költségek megosztása... Nem okoz majd gondot, hogy e téren magukra maradtak?
- Nem maradunk magunkra, máris rengetegen érdekl?dnek nálunk bizonyos technológiák átvételér?l, közös fejlesztésekr?l, és mi is keresünk partnereket. A Saab abban a szerencsés helyzetben van, hogy számos technológia terén éllovas, s ezeket fel tudja kínálni partnereknek. Legutóbb például a Bejing Automobilnak adtunk el fejlesztéseket. Ne felejtsük el: a kínaiaknak van piacuk és pénzük - mi pedig komoly fejleszt? kapacitással rendelkezünk. Szerencsés dolog, ha ezek összetalálkoznak.
- Még mindig a GM-házasságról: az új 9-5-ös alapjait is a GM-t?l örökölték...
- Így van, valóban sokat profitáltunk az Opel Insigniával való közös tervezési folyamatból. Ennek ellenére hiba lenne azt mondani, hogy a két autó azonos, vagy akár csak nagyon hasonló lenne, mint ahogy azt is nehéz lenne megmondani, vajon a 9-5-ös vagy az Insignia köszönhet-e többet a másiknak, hiszen ez közös fejlesztés volt.
- Nem szívesen feszegetem a két autó közötti hasonlóságot, de mégiscsak furcsa, hogy a ferdehátú kocsik gyártásában komoly tradíciókkal rendelkez? Saab nem kínál ötajtós változatot is az új 9-5-b?l - míg Insigniából van ilyen.
- A 9-5 esetében nem volt szabad kockáztatnunk. Nagyon alaposan fel kellett mérni, mit igényel a piac, és pontosan olyan, vagy még jobb autót kellett kifejlesztenünk. És a piac négyajtós kocsit kívánt. De hamarosan jön a 9-5 kombi változata is, amely biztosan kielégíti majd a sportosabb, aktívabb életmód híveit is.
- Korábban azt mondta: egy sor bevetésre kész modelljük van már. Mit lehet ezekr?l tudni?
- Nos, most kezdjük az új 9-5 forgalmazását, amelyb?l jön majd a kombi, majd kés?bb X-verzió, vagyis szabadid?-autó is lesz. Jön majd a 9-4X, és két éven belül bemutatkozik a teljesen új 9-3-as is. Ez utóbbi modell ügye egyébként igazi össznépi mozgalommá vált. Nap mint nap kapunk terveket, rajzokat minden lelkes Saab-rajongótól és dizájnert?l, ezek között egészen vagány ötletek is vannak...
- Ezeket is figyelembe veszik?
- Természetesen! Tényleg lelkesedés övezi az új autó tervezését. Volt szerencsém beszélni a 9-3 f?dizájnerével, aki elmondta: úgy érzi magát, mint a futballista, aki a vébédönt? tizenegyesét készül rúgni, és mindenhonnan, mindenki okos ötleteket kiabál neki, hová helyezze a labdát. De a felel?sség persze mégiscsak az övé.
- A Spyker nem ígérte biztosra a 9-2 sorozat kifejlesztését, pedig err?l már olyan régóta beszélnek. Mi az oka a bizonytalanságnak?
- Az óvatos üzletpolitika. A Spyker pontosan tisztában van vele, hogy túl sok volt már az ígérgetés ezzel a modellcsaláddal kapcsolatban. Alaposan meg akarják vizsgálni, mekkora az igény erre a típusra, s addig nem jelentenek be semmit, amíg ez nem lesz kész, vagy legalábbis nagyon el?rehaladott projekt.


Hozzászólások


Szóljon hozzá!
Ön még nincs bejelentkezve. A hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon!

Még nincs hozzászólás

magazin

További hírek


Nissan Sport Sedan Concept: dinamikus elképzelés
Nissan Sport Sedan Concept: dinamikus elképzelés
2014-01-30 | A nálunk már nem kapható Maxima utódját vetíti el?re az a sportlimuzin, amelyet a detroiti autószalonon mutatott be a Nissan. tovább...


Az oldal tetejére | Vissza a kezdőlapra


hirdetés


magazin


Galéria

Hogyan tovább, Saab? Hogyan tovább, Saab? Hogyan tovább, Saab?

Kapcsolódó hírek

Ajánló

Porsche 911 Targa: klasszikus tet?vel
Porsche 911 Targa: klasszikus tet?vel
2014-01-16 | Ismét a klasszikus bukókerettel készül a Porsche 911 új generációjának Targa kivitele, a retró küls? azonban modern technikát rejt. tovább...
Peugeot 308 SW: óriási csomagtérrel
Peugeot 308 SW: óriási csomagtérrel
2014-01-08 | Csomagterének méretével a ?koda Octaviával is felveszi a versenyt a Peugeot 308 kombi-változatának új generációja. tovább...
Volkswagen Golf Sportsvan: a Golf Plus utódja
Volkswagen Golf Sportsvan: a Golf Plus utódja
2014-01-08 | Németországban már rendelhet? a Golf egyter? karosszériaváltozata, amely Golf Plus helyett Golf Sportsvan néven készül, és négyféle motor közül lehet választani hozzá. tovább...


katalógus


Autók a katalógusban

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo
147

2005-2010
BMW 1-es sorozat
BMW
1-es sorozat

2004-2011
BMW 5-ös sorozat
BMW
5-ös sorozat

2004-2010
Fiat Freemont
Fiat
Freemont

2011-

További autók a katalógusban


használtautó


Kapcsolódó hirdetések

Saab 9-5 2.2. TID LINEAR SPORTWAGON
Saab 9-5 2.2. TID LINEAR SPORTWAGON
2171 cm3, Dízel, 2003
1 149 000 Ft
Saab 9-5 KOMBI 1.9TIDS NAVI.B?R!
Saab 9-5 KOMBI 1.9TIDS NAVI.B?R!
1910 cm3, Dízel, 2007
1 989 000 Ft
Fiat Fiorino 1.3 M-JET Klíma
Fiat Fiorino 1.3 M-JET Klíma
1248 cm3, Dízel, 2009
1 299 000 Ft

További hirdetések


Adja fel használtautó-hirdetését ingyen!


hirdetés

Autóválasztó
© 2005-2018
Fórum
Impresszum
Kapcsolat
RSS
Autómagazin Magazin
Hírek
Tesztek
Cikkek
Autókatalógus Autókatalógus
Böngészés
Keresés
Statisztikák
Használtautók Használtautó
Böngészés
Keresés
Új hirdetés