Autóválasztó

hírek

Szakadék szélén az autógyártók

2009. január 07.  |  Csordás Gábor
Szakadék szélén az autógyártók
Megsz?nhetnek az amerikai autógyártók, hónapokra bezárnak egyes autógyárak, modellek sorát fejlesztették ki fölöslegesen: így foglalhatnánk össze azt a kaotikus helyzetet, amely az autóipart jellemzi manapság.

hirdetés

Megtörtént eset: az amerikai Michigan államban több keresked? is „egyet fizet, kett?t kap” akció keretében kínálta készleten rekedt autóit, miután néhány hét alatt felére esett az új autók eladása. A válság október végi kitörését követ? els? pánik hatásának múlásával aztán némileg javult a helyzet: a nemrég publikált adatok szerint 30 százalékkal esett vissza az utolsó negyedévben az új autók eladása az Egyesült Államokban.
Ekkora zuhanást követ?en azonban kicsi az esélye, hogy talpra esnek a cégek. A cégek már két alkalommal – decemberben és januárban – kaptak sokmilliárd dolláros „életben maradási” hitelt az amerikai kormányzattól. Ezek a hitelek valóságos ment?övek a cégeknek, hiszen a decemberen 4, januárban 5,4 milliárdos segélyben részesült General Motors négy év alatt 73 milliárd dolláros adóságot halmozott fel, és a már decemberen fizetésképtelenné válhatott volna. A helyzet kritikussá vált: a Chrysler például egész februárban szünetelteti a termelést, miután 53 százalékkal estek vissza az értékesítései.
A baj már Európát is elérte: a Skoda is egy hónapos teremlés-szünetet hirdetett, a Daimler pedig háromról négy hétre nyújtotta a dolgozók „téli szünetét”. Az öreg kontinens gyártói 40 milliárd eurós hitelért fordultak az Európai Bizottsághoz. A svédnek elkönyvelt, de General Motors-tulajdonban lév? Saab eladó sorba került, és a Ford is szabadulnak a gyors bevétel reményében a Volvótól. Kényszerszünetet rendelt el a Volkswagen és a BMW is. A gondok már a luxusmárkákat is elérték: az Aston Martin minden harmadik dolgozóját elküldi. A Magyar Suzuki is 1500 f?t bocsát el. A gy?ri Audi és a szentgotthárdi GM gyártósor szintén akadozik és január közepéig 47 autóipari beszállító jelzett leépítéseket, a 230 f?t foglalkoztató Ebyl Hungária pedig cs?döt jelentett.
Mindezek fényében talán nem is t?nik túl pesszimistának Sergio Marchione, a Fiat elnöke, aki nemrégiben azt jövendölte, hogy a mai 50 helyett hamarosan mindössze 6 autógyártó lesz majd a világon.

Rossz hírek a keresked?knek
A fogyasztók közül sokan még most sem érzik közvetlenül a gazdasági világválság hatásait, a pénzügyi krízisr?l szóló hírek mégis már az els? napokban jelent?sen visszafogták a vásárlási kedvet. Ilyenkor jól kiszámíthatóan m?ködnek az emberek: az élelmiszerek és egyéb fogyasztási cikkek iránti érdekl?dés jelent?sen megnövekszik, ám a tartalékolás egyben azt is jelenti, hogy a luxuscikknek számító termékekr?l lemondanak, vagy azok vásárlását elnapolják. Válság idején kimutathatóan kevesebben vesznek például új autót, f?leg azokban az országokban, ahol már a b?rükön érezhetik a hanyatlást a polgárok.
Izlandon az els?k között oszlatta fel menedzsmentjét és mondott cs?döt a szigetország egyik legnagyobb bankja, aminek hatására Európában ebben az országban estek vissza a legjelent?sebben az újautó-eladások. Míg 2007 októberében még 1279 darabot adtak el az izlandi kereskedésekben, addig egy évvel kés?bb mindössze 181 új autót vásároltak az országban, adta hírül a Jato Dynamics. Százalékosan kisebb, de darabszámra nagyobb elmaradást könyveltek el 2008 októberében Nagy-Britanniában (167 ezerr?l 128 ezerre) és Spanyolországban (128 ezerr?l 77 ezerre), ami már az év eleji javuló mutatókat is negatívba fordította. Év végéig tovább romolhat a helyzet, hiszen a vev?k ilyenkor inkább kivárnak.

Eltér? szokások, hátrányos helyzetek
Vagy éppen takarékos autókat választanak, amire Európában lehet?ségük is van. Már több mint egy éve javában dúl a környezet-tudatos láz az autógyártók között, és most még nagyobb keletjük van a már külön névvel (például Bluemotion vagy Ecoflex) is ellátott, csökkentett károsanyag-kibocsátású, és egyszersmind kisebb fogyasztású járm?veknek. A csökken? számok között érezhet? növekedést mutattak az alig öt-hatliteres fogyasztású Fiat Panda és Citroën C1 eladásai.
Európában egyébként tavaly októberben 14,7 százalékkal csökken? eladásról számoltak be a keresked?k (ez az elmúlt év els? tíz hónapjára vonatkozóan 5,8 százalékos mínuszt jelent), míg az USA több mint kétszer ekkora, 32 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. A pénzpiaci területr?l meglehet?sen gyorsan érkez? változásokra az amerikai gyártók nem voltak felkészülve. Az óceán túlpartján elvétve találni kis fogyasztású autót, a dízeleket a mai napig nem sikerült elterjeszteni, és a hibridek is pazarló hathengeres típusokon alapulnak.
Úgy t?nik tehát, hogy a pénzügyi válság az autóipar területén felgyorsítja az energiaárak növekedésének hatását. Erre a gyártók új, kisebb fogyasztású valamint alacsonyabb széndioxid kibocsátású járm?vek kifejlesztésével válaszolnak. A három amerikai gyártó 25 milliárd dolláros, kedvez? kamatozású állami hitelt harcolt ki magának erre a célra, az európaiak pedig 40 milliárd eurót szeretnének kapni az EU-tól, hasonló feltételekkel és hasonló szándékkal.
Sokan azonban nem látnák szívesen, ha az Európai Unió a pénzpiachoz hasonló ment?csomagban részesítené az autógyártókat. Neelie Kroes, az EU versenyjogi biztosa szerint az autóipar nem hasonlítható össze a pénzügyi szektorral, ráadásul a válsággal más iparágaknak is meg kell küzdenie. Angela Merkel német kancellár mégis egymilliárd eurós támogatást helyezett kilátásba az Opel számára, azt azonban kikötötte, hogy a garanciavállalást a 30 ezer németországi dolgozó helyzetének stabilizálására adja, és biztosítékot kér arra, hogy nem használják fel az anyavállalat, a General Motors gondjainak enyhítésére.
Idehaza a legtöbb piaci szerepl? arra számít: idén 8-10 százalékkal csökkenhet az újautó-értékesítések volumene. Ennek az az oka, hogy a járm?vek több mint 90 százalékát hitelre vásárolják. „Márpedig a bizonytalanabb helyzetben csökken az emberek hitelvállalási hajlandósága, így sokan elnapolják a vásárlást” – fogalmazott Laczai Csaba, a Toyota Pénzügyi Zrt. illetékese.

Konszolidálódó piac
Ugyanakkor a cég „anyavállalata”, az MKB-Euroleasing szóviv?je, Pintye János szerint a válság meggyorsíthatja Magyarországon a gépjárm?piac konszolidációját. Szerinte ugyanis mesterséges eszközökkel már így is túlságosan nagyra duzzasztották a vásárlók körét. A sok finanszírozó kínálatában megtalálható, kis befizetéssel és hosszú futamid?vel m?köd? konstrukciók csábításának engedve sokan vásárolnak autót olyan helyzetben is, amikor ezt igazából nem engedhetnék meg maguknak. Ezeknél ugyanis a járm? értéke néhány év után már nem nyújt fedezetet a tartozás összegére, így rengetegen veszítik el autójukat azzal a nem várt „mellékhatással”, hogy még tartozás is marad a nyakukon. Márpedig a szakember szerint sokan kényszerülhetnek rá hamarosan, hogy megszüntessék autóhitelüket, mert nem tudják fizetni a lakás és a kocsi csekkjeit is.

Autózni márpedig fogunk
A szakért?k véleménye megoszlik arról, meddig tarthatnak még a rossz napok, de a többség elhúzódó válságot prognosztizál. Fellélegezni csak akkor tudnak az autógyártók, ha el?bb egyenesbe jut a hitelpiac, és újra lesz bizalmunk új autót vásárolni – a bankok pedig újra szívesen kölcsönöznek majd nekünk. Addig azonban a szakadék szélén álló gyárak közül néhányan könnyen a mélybe hullhatnak.


Hozzászólások


Szóljon hozzá!
Ön még nincs bejelentkezve. A hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon!

Még nincs hozzászólás

magazin

További hírek


Nissan Sport Sedan Concept: dinamikus elképzelés
Nissan Sport Sedan Concept: dinamikus elképzelés
2014-01-30 | A nálunk már nem kapható Maxima utódját vetíti el?re az a sportlimuzin, amelyet a detroiti autószalonon mutatott be a Nissan. tovább...


Az oldal tetejére | Vissza a kezdőlapra


hirdetés


magazin


Galéria

Szakadék szélén az autógyártók Szakadék szélén az autógyártók Szakadék szélén az autógyártók Szakadék szélén az autógyártók Szakadék szélén az autógyártók Szakadék szélén az autógyártók Szakadék szélén az autógyártók Szakadék szélén az autógyártók

További információ
Átrendezheti az autópiacot a világválság
Átrendezheti az autópiacot a világválság Világszerte komoly megszorító intézkedésekkel reagálnak az autógyártók a pénzügyi válság begy?r?z? hatásaira. Gyárbezárások, létszám-leépítések és kényszerszabadságok nálunk nem lesznek, de az értékesítési darabszámok jelent?sen csökkenhetnek a közeljöv?ben.
tovább...


Kapcsolódó hírek

Ajánló

Porsche 911 Targa: klasszikus tet?vel
Porsche 911 Targa: klasszikus tet?vel
2014-01-16 | Ismét a klasszikus bukókerettel készül a Porsche 911 új generációjának Targa kivitele, a retró küls? azonban modern technikát rejt. tovább...
Peugeot 308 SW: óriási csomagtérrel
Peugeot 308 SW: óriási csomagtérrel
2014-01-08 | Csomagterének méretével a ?koda Octaviával is felveszi a versenyt a Peugeot 308 kombi-változatának új generációja. tovább...
Volkswagen Golf Sportsvan: a Golf Plus utódja
Volkswagen Golf Sportsvan: a Golf Plus utódja
2014-01-08 | Németországban már rendelhet? a Golf egyter? karosszériaváltozata, amely Golf Plus helyett Golf Sportsvan néven készül, és négyféle motor közül lehet választani hozzá. tovább...


katalógus


Autók a katalógusban

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo
147

2005-2010
Fiat Linea
Fiat
Linea

2007-
Chevrolet Lacetti
Chevrolet
Lacetti

2005-2010
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo
GT

2004-2011

További autók a katalógusban


használtautó


Kapcsolódó hirdetések

Ford Focus 1.6 TdCi Ambiente 106.e km
Ford Focus 1.6 TdCi Ambiente 106.e km
1580 cm3, Dízel, 2008
1 729 000 Ft
Fiat 500 L 1.4 16V Lounge
Fiat 500 L 1.4 16V Lounge
1368 cm3, Benzin, 2012
4 949 000 Ft
Mazda 2 SPORT 1.4 CD CE PLUS
Mazda 2 SPORT 1.4 CD CE PLUS
1399 cm3, Dízel, 2008
1 690 000 Ft

További hirdetések


Adja fel használtautó-hirdetését ingyen!


hirdetés

Autóválasztó
© 2005-2017
Fórum
Impresszum
Kapcsolat
RSS
Autómagazin Magazin
Hírek
Tesztek
Cikkek
Autókatalógus Autókatalógus
Böngészés
Keresés
Statisztikák
Használtautók Használtautó
Böngészés
Keresés
Új hirdetés