Autóválasztó

hírek

Gázautós tippek, tévhitek és tanácsok

2012. március 27.  |  Autóválasztó
Gázautós tippek, tévhitek és tanácsok
Számtalan alkalommal számolgattuk már, hogy egy-egy autó esetén vajon megéri-e a dízelváltozat jó pár százezer forintos felára. Többnyire persze az jött ki, hogy igen. De ha egy harmadik variációt is figyelembe veszünk, akkor a kérdés érdektelen. A legjobban ugyanis a gáz éri meg.

hirdetés

400 forint feletti üzemanyagárak idején aktuális kérdés, hogyan spórolhatunk a közlekedési költségeinken. Eddig többnyire beértük egy-egy típus esetén a dízel és a benzines változat bekerülési és fenntartási költségeinek vizsgálatával. Itt az ideje tágítani a spektrumunkon!

Miért jó a gáz?
A gázüzem? autók Magyarországon sem ismeretlenek. Cseppfolyósított propán-bután, vagyis az LPG jelenleg 270 helyen tölthet? az országban. Vagyis aligha kell azzal számolnunk, hogy üzemanyag nélkül az út szélén maradunk. Ráadásul persze az LPG-üzem? autók benzinnel is mennek. Olyannyira, hogy például mindig azzal indulnak. De err?l majd kés?bb. El?bb vizsgáljuk meg, megéri-e a gázüzem!
Vegyük alapul egy ?koda Octavia 1,6 literes változatát, amely dízel esetében a teszttapasztalataink szerint 6,4, benzines esetén 7,3 litert, gázüzem? verzió esetén pedig 7,9 litert fogyasztott. Számításunkban dízel esetében 360, benzinnél 375, LPG-nél pedig 210 Ft-os árat vettünk alapul. Így a következ? eredmény jön ki:

Egy kilométer megtételének költsége
Dízel: 23 Ft/km
Benzin: 28 Ft/km
LPG: 16,50 Ft/km

Az eredmény önmagáért beszél. Az LPG nem csak a benzinüzemnél sokkal olcsóbb (jó 40 százalékkal!), hanem a dízelnél is gazdaságosabb. De akkor vajon miért nem jár mindenki gázüzem? autóval? Nos, a magyarázat az olyasfajta tévképzetekben keresend?, amelyek a dízelekkel szemben is éltek még jó tíz évvel ezel?tt. (Amikor még sokan mondták rájuk, hogy „olajkályhák”, lassúak, zajosak, büdösek stb.) Nézzük a gázüzem?ekkel kapcsolatos legfontosabb tévképzeteket és a valóságot!


A gázüzem? autó nem robbanásveszélyes

1. Az LPG üzem? autók robbanásveszélyesek
Az otthoni barkácsolással átalakított szocialista típusok esetében ez még igaz lehetett, de a mai modern, negyedik generációs rendszerek esetében ez a hit teljesen alaptalan. A korszer? LPG-tartályok ugyanis t?z esetén fokozatosan engedik ki a nyomást, így egyáltalán nem robbannak fel – szemben a benzinesekkel, amelyek sajnos igen. Aki nem hiszi, keressen rá a youtube-on az „LPG car explosion” kifejezésre. Megtalálható az angol Fifth Gear videója, amelyben az angolok alágyújtottak egy házilag átalakított és egy gyári LPG-rendszer? autónak, illetve egy benzinesnek. Az eredmény: a benzines 3 percnyi égés után felrobbant, a régi gázrendszer 12 perc után, az új pedig egyáltalán nem. De a német ADAC hasonló eredmény? tesztje laboratóriumi körülmények között is igazolja ugyanezt. Az eredmény talán furcsának hangzik, de ett?l még igaz. Hát még, ha tudjuk, hogy nem csak a gáztartály biztonsági szelepe segít megel?zni a robbanást, hanem az LPG „robbanáspontja” jó háromszor magasabb h?mérsékleten van, mint a benziné.

2. LPG-vel nem állhatunk garázsokba
Részben igaz. Mivel az LPG fajsúlya nehezebb a leveg?nél, ezért szivárgás esetén a gáz a talaj fölött gy?lik össze, nem pedig elillan, mint a könnyebb gázok. Teljesen zárt parkolóházak és garázsok esetében ezért – nem pedig a robbanásveszély miatt! – nem engedélyezik a behajtást. De a mai szabályok értelmében a legtöbb parkolóház és mélygarázs esetében létesítési feltétel olyan szell?ztetés megoldása, amely kiküszöböli ezt a veszélyt. Vagyis nem általános szabály, hogy nem állhatunk be az LPG üzem? autóval parkolóházakba. Különben gyakran állunk be egyáltalán ilyenekbe?


A gáztartály többnyire a pótkerék helyére kerül

3. A gáztartály elfoglalja a fél csomagtartót
A korszer? rendszerek szinte mindegyike a pótkerék tárolására szolgáló üregbe helyezett tartállyal rendelkezik. Vagyis a csomagtér mérete nem csökken miatta. Igaz, a pótkereket nem fogjuk tudni hol tárolni. Viszont remek defektjavító készletek kaphatók manapság, ezek igazán helytakarékosak és eredményesek is. Minek a pótkerék? Csak összekoszoljuk vele magunkat.

4. A gázos autók gyengébbek és többet is fogyasztanak
Ez bizony igaz. Akár 5-10 százalékos teljesítményvesztéssel és hozzávet?leg ugyanekkora fogyasztás-növekedéssel kell számolnunk. A többletfogyasztásból származó felár azonban a példaszámításunkban is szerepel (hiszen a benzinesnél jó hat deciliterrel több üzemanyagot igényelt az LPG-változat), és még így is sokkal olcsóbb az üzemeltetése. Akinek pedig hiányzik 6-10 lóer? a hétköznapi autózás során, az vegyen eleve er?sebb modellt.


Az átalakítás nagyjából 220 ezer forintba kerül

5. Az LPG-átalakítás drága, csak sokára térül meg
Példaszámításunkból kiolvasható: b? 11 forintot spórolunk LPG-vel kilométerenként. Vagyis 200 ezer kilométeren akár 220 000 Ft-ot is. Ennyib?l szinte bármilyen típusú autót átalakíthatunk a legmodernebb LPG-rendszerre. Vagyis 1-2 év alatt biztosan megtérül az átalakítás.

6. A gázüzem csak megfelel? motorh?mérsékleten m?ködik. Vagyis hidegen, amikor a legnagyobb a fogyasztás, benzinnel járunk. Sok rövid út esetén tehát nem is fog üzemelni a gázrendszer, ezért nem is éri meg a vesz?dséget
Ebben van a legtöbb igazság a fönt sorolt tévhitek közül. Olyannyira, hogy ez nem is tévhit. Való igaz, hogy az LPG-rendszer csak az után kapcsolható, ha a motor már üzem-meleg. Télen tehát el?fordulhat, hogy ha csak rövid utat teszünk meg, akkor be se kapcsol. Igen, ez sajnos igaz. Tehát ha csak a sarki közértbe szaladunk el autónkkal egy sörért, akkor valóban benzint használunk, méghozzá az els? kilométeren a normálisnál tizennyolcszorta magasabb fogyasztással. Tanácsunk: a sarki közértig se tisztán benzines, se vegyes üzem? autóval ne menjünk sörért. Inkább sétáljunk! Egészségesebb és takarékosabb megoldás. Télen pedig, ha hosszabb országúti autózásra indulunk, tegyünk néhány bemelegít?-kanyart a városi kisutcákon, hogy felmelegítsük a motort. Elvesztegetünk ugyan tíz kilométernyi üzemanyagot, de b?ven megspóroljuk, ha gázüzemmel haladhatunk utána 200 kilométert.


Kis kapcsolóval lehet váltani a gáz- és benzinüzem közt

Mi szól még az LPG mellett?
Az, hogy sokkal kevésbé terheli a környezetet, mint a benzin vagy a dízel üzemanyag, hiszen környezetkímél?bb módon ég, mint a benzin. A nitrogén-oxid kibocsátása alig 20 százaléka a benzinmotorénak, szén-dioxidból pedig átlagosan 15 százalékkal alacsonyabb, a szénmonoxid-emisszió értéke nullának vehet?. Emellett az LPG égéstermékek a kémiailag kedvez?bb összetételük miatt alacsonyabb gépjárm? katalizátorh?mérséklet mellett is semlegesíthet?k, ezáltal gázmeghajtású motoroknál a katalizátor kímélve van. Ezen kedvez? emissziós tulajdonságok miatt az LPG hajtotta gépjárm?vek – a földgáz üzem?ek mellett — azon bels?égés? energiaforrással rendelkeznek, melyek még zárt térben is üzemeltethet?k.

Szerintünk
Akinek a fenti számításon és a tévhitekkel kapcsolatos válaszainkon felül konkrétabb tanácsra van szüksége, annak íme, egyértelm?en is megfogalmazzuk: igen, érdemes gázüzemre alakítani autónkat. Ez nem is kérdés.

Hogyan m?ködik a gázrendszer?
A negyedik generációs LPG rendszereknél a légnem? gáz bejuttatása a szívószelepek közelében történik gyors m?ködés? elektromágnesek (gázinjektorok) segítségével. A harmadik generációs adagoló sínekkel szemben ezek karakterisztikája lineáris, mint a benzinbefecskendez?ké, a késleltetésük mindössze néhány tizedmásodperc a benzin-injektorokhoz képest. A gázkomputer a benzinessel együtt m?ködik, annak jeleit átveszi és korrigálja. (Injektorok nyitási ideje, motorfordulat, lambda-szonda jele, gázh?mérséklet a reduktorban, gáznyomás a légnem? sz?r? után, az üzemválasztó kapcsoló helyzete az utastérben.) Ezek alapján vezérli a gázbefecskendez?k nyitási/zárási idejét, nyitja és zárja a szelepet, be- és kikapcsolja a benzininjektorok emulátorait. A legfontosabb vezérlési mennyiség a gázinjektorok nyitási ideje. A nyitási id? a benzin-komputert?l átvett értékeken alapul, amelyeket különböz? algoritmusokkal korrigál a rendszer a jobb hatásfokú égés érdekében. A befecskendezett gáz nyomása a reduktor/kipárologtatón található állítócsavarral változtatható a megfelel? értékre. A gázkomputerben ún. injektor-emulátorok találhatók, amelyek arra szolgálnak, hogy a gázüzem során szükséges benzininjektorok lekapcsolásakor a benzin-komputer úgy érzékelje, hogy minden a megszokott rendben zajlik, azaz a benzin-komputert „be kell csapni” emulációval. Ez a gyakorlatban f?leg az amerikai gyártású motoroknál okoz gondot, mivel itt a benzininjektorok impedanciája nagyon kicsi. Az átkapcsolás benzin üzemanyagról gázra automatikusan történik, miután az utastérben elhelyezett központi egységen lév? kapcsolót benzin üzemr?l vegyes üzemre állítjuk. Ameddig a beállított feltételek nem teljesülnek, addig a zöld LED villog, és miután a beállított paraméterek teljesülnek (gáznyomás, reduktor-h?mérséklet stb.), a megfelel? fordulatszám elérésekor a berendezés átvált automatikusan gázüzemre, amit a zöld LED folyamatos világítása jelez. Ez a benzinszelep lezárásával, az EG1 és az EG2 szelepek nyitásával történik. A gázmennyiség szabályozása a gázbefecskendez?kben található elektromágnesek nyitási idejének változtatásával történik, amit természetesen a gáz-komputer végez.


Még jobb, de csak kevés helyen tölthet? a földgázüzem? autó

LPG vagy CNG?
Idén nyártól immáron akár négyféle robbanómotoros meghajtási mód közül is választhatunk, hiszen a MOL Budapesten megnyitja els? CNG, azaz s?rített földgáz kútját. Ezzel nem csak háromra emelkedik a hazai ilyen létesítmények száma, hanem bizony elkezd?dhet eme ma már „alternatívnak” számító üzemanyagnak a gyors és rohamos elterjedése Magyarországon. A CNG-vel ugyanis eddig az volt a gond, hogy nagyon kevés helyen lehetett tankolni. Így alig néhány ilyen üzem? járm? futott az utakon. Olyannyira kevés, hogy nem igazán érte meg ilyen kutat nyitni. De talán az igények növekedésénél gyorsabban fejlesztett infrastruktúra magával hozza a földgázüzem? autók terjedését is.
A CNG egyszer? földgáz, ugyanaz, mint amivel otthon f?zünk és f?tünk. És mivel szinte minden háztartásban van gáz, ezért ennek az infrastruktúrája a legjobban kiépített. De sajnos, hiába köthetnénk rá autónkat az otthoni gázvezetékre és tankolhatnánk úgyszólván fillérekért tele – ez a hatályos jogszabályok szerint tilos és büntetend?. (A világ számos országában ez megengedett, s?t, támogatott eljárás! Olyannyira, hogy Olaszországban például 420 000 CNG-üzem? autó közlekedik az utakon. És mivel kínai importból szinte bárki beszerezheti az otthoni tankoláshoz szükséges kompresszort, alighanem joggal feltételezhet?, hogy nálunk is jó néhányan pörgetik gázórájukat autóik feketén való tankolásával…) A kúton tankolt CNG-vel körülbelül 20-30 százalékkal olcsóbban autózhatunk, mint akár LPG-vel. Aki pedig titokban, otthon tölti fel autóját, az akár 10 forint alatt is megtehet egy kilométert. Persze, csak amíg valaki fel nem jelenti… És persze, csak ha el?bb beruház legalább háromnegyedmillió forintot a szükséges kompresszor beszerzésébe.


A nagynyomású CNG tartályok az autó aljában kapnak helyet

Mi szól még a CNG mellett?
A robbanómotorok számára a természetes gáz ideális tüzel?anyag, ugyanis magas az oktánszáma, kevés illékony szerves anyagot tartalmaz, ráadásul könnyen keveredik a leveg?vel. Ezért a CNG-s autók alapjárata alacsonyabb, hidegindítása könnyebb, és tökéletesebb az égés – ezek a tényez?k mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a kipufogógáz károsanyag-tartalma kisebb.

Mi szól a CNG ellen?
Hiába olcsó, nálunk csak három helyen tankolható jelenleg. Ráadásul, mivel a földgáz szobah?mérsékleten gázhalmazállapotú, ezért autó-üzemanyagként csak nagy nyomás alatt, 250 báron tárolható, elég nagy méret?, henger alakú tartályban. (Például egy 90 literes gáztartály van az autóban, ez 60 kilogramm gáz tárolására képes, ami 23 liter benzin energiatartalmának felel meg.)


Hozzászólások


Szóljon hozzá!
Ön még nincs bejelentkezve. A hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon!

new_age
2013.02.19. 08:52
#1

Ebben a cikkben minden benne van, ajánlom a kétked?knek. Én már gázzal járok!!


magazin

További hírek


Nissan Sport Sedan Concept: dinamikus elképzelés
Nissan Sport Sedan Concept: dinamikus elképzelés
2014-01-30 | A nálunk már nem kapható Maxima utódját vetíti el?re az a sportlimuzin, amelyet a detroiti autószalonon mutatott be a Nissan. tovább...


Az oldal tetejére | Vissza a kezdőlapra


hirdetés


magazin


Galéria

Gázautós tippek, tévhitek és tanácsok Gázautós tippek, tévhitek és tanácsok Gázautós tippek, tévhitek és tanácsok Gázautós tippek, tévhitek és tanácsok Gázautós tippek, tévhitek és tanácsok Gázautós tippek, tévhitek és tanácsok Gázautós tippek, tévhitek és tanácsok Gázautós tippek, tévhitek és tanácsok

Kapcsolódó hírek

Ajánló

Porsche 911 Targa: klasszikus tet?vel
Porsche 911 Targa: klasszikus tet?vel
2014-01-16 | Ismét a klasszikus bukókerettel készül a Porsche 911 új generációjának Targa kivitele, a retró küls? azonban modern technikát rejt. tovább...
Peugeot 308 SW: óriási csomagtérrel
Peugeot 308 SW: óriási csomagtérrel
2014-01-08 | Csomagterének méretével a ?koda Octaviával is felveszi a versenyt a Peugeot 308 kombi-változatának új generációja. tovább...
Volkswagen Golf Sportsvan: a Golf Plus utódja
Volkswagen Golf Sportsvan: a Golf Plus utódja
2014-01-08 | Németországban már rendelhet? a Golf egyter? karosszériaváltozata, amely Golf Plus helyett Golf Sportsvan néven készül, és négyféle motor közül lehet választani hozzá. tovább...


katalógus


Kapcsolódó autók a katalógusban

Audi A1
Audi
A1

2010-
Chevrolet Cruze
Chevrolet
Cruze

2009-
Fiat 500
Fiat
500

2007-
Alfa Romeo 147
Alfa Romeo
147

2005-2010

További autók a katalógusban


használtautó


Kapcsolódó hirdetések

Mazda 3 1.6 TX
Mazda 3 1.6 TX
1598 cm3, Benzin, 2012
3 890 000 Ft
Fiat Ducato 2.3 Multijet Duplakabinos egyedi kedvezménnyel
Fiat Ducato 2.3 Multijet Duplakabinos egyedi kedvezménnyel
2287 cm3, Dízel, 2013
4 599 000 Ft
Fiat Grande Punto 1.4 8V Dynamic
Fiat Grande Punto 1.4 8V Dynamic
1368 cm3, Benzin, 2010
1 990 000 Ft

További hirdetések


Adja fel használtautó-hirdetését ingyen!


hirdetés

Autóválasztó
© 2005-2017
Fórum
Impresszum
Kapcsolat
RSS
Autómagazin Magazin
Hírek
Tesztek
Cikkek
Autókatalógus Autókatalógus
Böngészés
Keresés
Statisztikák
Használtautók Használtautó
Böngészés
Keresés
Új hirdetés