Autóválasztó

cikkek

Szabad szervizválasztás

2010. október 05.  |  Lénárt Attila
Szabad szervizválasztás
Tényleg vihetjük a márkaszervizeknél olcsóbban dolgozó független m?helybe garanciális id?szakban lév? autónkat. Mégsem biztosan érdemes.

hirdetés

A javítási költségek csökkenését, a szabadabb versenyhelyzet megteremtését célozza az EU illetékes testületének azon rendelkezés-csomagja, amely újraszabályozza a gépjárm?-szervizelés rendjét. A változás azonban nem is olyan nagy, mint hinnénk.
Gablini Gábor, a Magyar Gépjárm?-keresked?k Országos Szövetségének elnöke szerint a mostani döntés nem el?zmény nélküli és nem is feltétlenül azt jelenti, amit els? hallásra sugall. „Már az 1400/2002-es csoportmentességi szabályozás rendezte a javítás/értékesítés kérdéskörét. A mostani döntés lényegében ennek egyfajta meger?sítése. Azt mondja ki, hogy a gyártó min?ségi követelményeinek megfelel? szervizekben, az általa elfogadott min?sítés? alkatrészek felhasználásával máshol is elvégezhet?k a nem garanciális körbe tartozó munkák” – fogalmazott a szakember. Ez utóbbiak jellemz?en a gyári beszállítók saját néven forgalmazott alkatrészeit jelentik. Tehát például a „Peugeot” néven beszerezhet?, Valeo gyártmányú alkatrész „Valeo” jelölés? darabja, vagy akár azzal egyez? min?ség? - például Bosch - elektronikai alkatrész megfelel, de névtelen kínai márka termékét beépítve bukhatjuk a garanciát.
Az új rendelkezés igazi újdonsága az, hogy az EU immáron arra is kötelezi a gyártókat, hogy a javításokhoz szükséges információkat késleltetés nélkül (de természetesen térítés fejében) adják át a független szervizeknek.

Megsz?nik a függetlenek versenyhátránya
„Eddig az volt a tapasztalatunk, hogy egy-egy új modell megjelenését követ?en 1-2 évvel kaptuk meg a szükséges szoftvereket, amelyek nélkül még a hibakódokat sem tudtuk kiolvasni a rendszerben” - fejtette ki Marx Károly, az Európa egyik legnagyobb független szervizláncának számító Speedy Autó hazai képviseletének m?szaki vezet?je lapunk kérdésére. Szerinte ugyanez vonatkozik az alkatrészellátásra is, ezeket is késleltetéssel szerezhették csak be a függetlenek. Mostantól kezdve az id?veszteségb?l származó versenyhátrányuk sz?nik meg. „Eddig is el tudtunk végezni minden rutinszer? javítást a garanciális id?n belül lév? gépkocsikon. A szervizkönyvbe ugyanúgy bekerült a pecsét, mintha a márkaszervizben járt volna az autó, a garanciális feltételek nem sérültek. Mostantól azonban már az egészen új autók esetében is így lehet ez” - mondta Marx Károly. Ugyanakkor a márkafüggetlenek továbbra sem járhatnak el garanciális jelleg? javítások esetében. S hogy miért érdemes hozzájuk vinni az autót? Mert akár 20-30 százalékkal olcsóbbak, mint a márkaszervizek.

Szükséges beavatkozások
Ennek ellenére Gablini Gábor szerint nem várható az autótulajdonosok tömeges átpártolása a függetlenekhez. Vannak ugyanis olyan m?veletek, amelyeket továbbra is csak a márkaszervizek tudnak elvégezni. Ilyenek például szoftver-frissítések, amelyeket gyakorta végeznek a gyár költségén, a tulajdonos tudta nélkül az autókon a rutinszer? szervizlátogatások során. „Ezekre azért van szükség, mert a mai autók lelke az elektronika. Ahogy szoftvergyártók id?r?l-id?re frissítik a maguk programjait az utólag felfedezett hibalehet?ségek kiküszöbölésére, úgy az autógyártók is hasonló felülírásokat végeznek id?nként, hiszen a modellek fejlesztése nem áll le a gyártás megindulásával” - magyarázta Gablini Gábor. Ráadásul szerinte ezek a nem publikus, utólagos módosítások nem csak a szoftvereket érintik, hanem id?nként egyéb alkatrészeket is cserélnek – például a felfüggesztés vagy a fékrendszer egyes elemeit. Ezek gyakran olyan visszahívási akciók, amelyekr?l a nyilvánosság nem értesül, hiszen nem baleseti veszélyforrások azonnali kijavításáról, hanem bizonyos utólagos fejlesztésekr?l van szó. Márpedig ezeket továbbra is csak a márkaszervizek végezhetik el – hiszen a számlát a gyár állja. Ezért érdemes tehát márkaszervizbe vinni az autót. Ugyanakkor Gablini Gábor szerint a rendelkezés következménye az lesz, hogy maguk a szakszervizek is kínálnak megfelel? min?sítés?, de olcsóbb alkatrészeket, így az ügyfelek alacsonyabb összeg? számlákat kapnak majd. Persze, ha kapnak egyáltalán számlát.

Csábító er?k
„Miért vinné valaki független szervizbe garanciális id?tartam alatt az autóját, ha ott fizetnie kell a szolgáltatásért, nálunk pedig nem?” - tette fel a kérdést Szugyiczky András, a Saab hazai forgalmazójának kereskedelmi igazgatója. A svéd márka ugyanis meglehet?sen egyedi utat választott arra, hogy a márkaszervizekhez kösse az autótulajdonosokat: a 9-3-as modelleken ingyenesen végzik el a gyárilag el?írt javításokat. Igaz, a fogyó-kopó alkatrészek (például fékbetétek stb.) cseréjére ez nem vonatkozik. Mégsem tartja valószín?nek a szakember, hogy a kötelez? szerviz ingyenes elvégezetése után az ügyfelek pusztán fékbetét-cserére átautózzanak egy független m?helyhez, csak mert ott esetleg olcsóbb a m?velet. A Saab ügyes, és a vásárlóknak alighanem még azon az áron is imponáló megoldása, hogy a költségek egy részét beépítik a vételárba, máris jelzi: lehet még néhány jó húzásuk a márkaszervizeknek a függetlenekkel folytatott versengésben.


Hozzászólások


Szóljon hozzá!
Ön még nincs bejelentkezve. A hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon!

Még nincs hozzászólás

magazin

További cikkek


112 – Az Egységes Segélyhívó Rendszer
112 – Az Egységes Segélyhívó Rendszer
2013-12-17 | Magyarországon 2013. december 31-ig készül el a 112-es telefonszámon hívható Egységes Segélyhívó Rendszer (ESR). tovább...


Az oldal tetejére | Vissza a kezdőlapra


hirdetés


magazin


Galéria

Szabad szervizválasztás Szabad szervizválasztás

Kapcsolódó hírek

Ajánló

Porsche 911 Targa: klasszikus tet?vel
Porsche 911 Targa: klasszikus tet?vel
2014-01-16 | Ismét a klasszikus bukókerettel készül a Porsche 911 új generációjának Targa kivitele, a retró küls? azonban modern technikát rejt. tovább...
Peugeot 308 SW: óriási csomagtérrel
Peugeot 308 SW: óriási csomagtérrel
2014-01-08 | Csomagterének méretével a ?koda Octaviával is felveszi a versenyt a Peugeot 308 kombi-változatának új generációja. tovább...
Volkswagen Golf Sportsvan: a Golf Plus utódja
Volkswagen Golf Sportsvan: a Golf Plus utódja
2014-01-08 | Németországban már rendelhet? a Golf egyter? karosszériaváltozata, amely Golf Plus helyett Golf Sportsvan néven készül, és négyféle motor közül lehet választani hozzá. tovább...


katalógus


Autók a katalógusban

Citroën C3
Citroën
C3

2010-
Citroën C4
Citroën
C4

2010-
Audi A3
Audi
A3

2003-2012
BMW 5-ös sorozat
BMW
5-ös sorozat

2004-2010

További autók a katalógusban


használtautó


Kapcsolódó hirdetések

Ford Connect TRANSIT 1.8 TD KLÍMA
Ford Connect TRANSIT 1.8 TD KLÍMA
1753 cm3, Dízel, 2004
749 000 Ft
Hyundai Pony 1,5 Benzin GLSi
Hyundai Pony 1,5 Benzin GLSi
1468 cm3, Benzin, 1993/12
210 000 Ft
Fiat Ducato 2.2 PLATÓS 7 SZEMÉLYES Nagyszervíz után
Fiat Ducato 2.2 PLATÓS 7 SZEMÉLYES Nagyszervíz után
2198 cm3, Dízel, 2007
2 639 000 Ft

További hirdetések


Adja fel használtautó-hirdetését ingyen!


hirdetés

Autóválasztó
© 2005-2017
Fórum
Impresszum
Kapcsolat
RSS
Autómagazin Magazin
Hírek
Tesztek
Cikkek
Autókatalógus Autókatalógus
Böngészés
Keresés
Statisztikák
Használtautók Használtautó
Böngészés
Keresés
Új hirdetés